Tanke for dagen – lørdag 27. juni 2026
Feilvurderinger – gå inn i andres situasjon i noen minutter
Det ligger ikke i menneskers vaner å gå inn i hverandres situasjon, og det er derfra at så mange feilvurderinger, så mange grusomheter og urettferdigheter kommer. Man vet ikke i hvilke omstendigheter en person befinner seg. Derfor må man, før man anklager vedkommende, gjøre seg den anstrengelsen å sette seg i vedkommendes sted i minst fem minutter: da vil man kanskje innse at hvis man var i vedkommendes situasjon, ville man oppføre seg ti ganger verre enn vedkommende. Bare noen minutter hver dag med denne øvelsen, og man vil tilegne seg kvaliteter av edelhet, tålmodighet, overbærenhet, mildhet. Ja, anstreng dere fra nå av for i noen minutter å gå inn i situasjonen til alle de menneskene som er dere ubehagelige og som dere har vanskelig for å tåle: dere vil se, dere vil ikke kunne la være å forstå og elske dem.
– Omraam Mikhaël Aïvanhov